Nyhetsbrev Januar 2022

Jeg håper dere alle har hatt en riktig god jul, og vi ønsker dere alt godt for det nye året 2022!

Etter snart to år med Covid-19 og restriksjoner har måten vi lever og jobber på endret seg på mange måter. Vårt gruppemedlem Rita Kim Gabrielsen skrev en kort artikkel til oss i desember hvor hun snakket om hvordan salongen hennes håndterte denne svært vanskelige tiden, hvis du ikke har lest den enda, ta en titt på nettsiden vår.  Noen salonger opplevde at restriksjoner og tiltak ble for vanskelige å iverksette og for den grunn eller andre årsaker måtte dessverre stenge dørene sine en gang for alle.

Livet bringer ofte med seg emosjonelle belastninger, intet mindre enn nå i pandemien. En av de mange tingene jeg har nylig tenkt på handler om de som jobber hjemmefra. «Hjemmekontor» ble en livsstil for mange mennesker og for noen er hjemmet fortsatt deres arbeidsplass. Noen vil kanskje like denne nye livsstilen, men forestill deg de som har lite eller ingen familie eller bor alene – det å gå på jobb er kanskje det eneste stedet de får daglig kontakt med andre mennesker, et sted hvor de føler at de er en del av et nettverk, føler trygghet og kanskje betro seg til andre i noen timer. Slike endringer kan være en stor emosjonell belastning for mange.

Det vi prøver å si er at når vi tar kunder inn i salongene våre vet vi aldri hva denne personen går gjennom eller hvordan de har det. Vi fyller ut et klientkort for å fastslå hvilken type behandling som er ideell for personen basert på hva vi ser, men vi berører bare overflaten på det som kan være det virkelige problemet.

Som en av de internasjonale sensorene for CIDESCO International, Zürich, Sveits, har jeg gjennom mitt arbeid, reist rundt i verden og har uteksaminert studenter innen hud-, kropps- og SPA-pleie. Et område vi har potensialet å bli bedre på er hudanalyse i forbindelse med ansiktsbehandlinger.

Ved hudanalyse har vi en tendens til å se på hva som er på hudens overflate, men vi vet godt at de fleste hudproblemene begynner innenfra.

Vi kan ikke “grave” så dypt inn i klientens personlige liv, men om vi får en bedre forståelse av andre tegn vi kan se etter ved hudanalysen, vil vi kanskje finne klarere diagnoser.

Det vi ser på huden er kun overfladiske funn og vi vet ikke om dette kan være noe mer enn bare «SKIN DEEP».

DET ER ALDRI FOR SENT Å LÆRE NOE NYTT.

Norges Hudpleie og SPA Forbund gruppemedlem Ine Brogeland ga oss et innblikk i hvordan hun tror vi kan forbedre forståelsen av kundene i første fase av behandlingen.

En kunde kan ha mange behov når hen kommer til oss for hjelp med huden sin. Noen synlige, andre usynlige. Det er sikkert flere som kjenner seg igjen i, at det vi faktisk trenger kan være usynlig for oss selv, mens en utenforstående lettere kan se det.

For kunden er hudpleieren den utenforstående. Og jeg vil si vi som hudpleiere har et ubenyttet potensial når det kommer til det å bruke kunnskap om det indre for de ytre resultater på hud og helsen generelt. Å hjelpe kunden mot en større bevissthet om egen hud og helse krever at vi titter lenger unna masken vi legger på.

Vi kommer langt med god kommunikasjon. Men man må vite hva man spør etter. Og ser. Mye lærdom kommer med erfaring, men jeg tror også ny kunnskap om underliggende årsaker og hvordan pinpointe dem er viktig. Og ikke minst å ha et nysgjerrig blikk.

I tillegg tror jeg ikke vi skal være så redde for å være mer åpne med kunden, så lenge vi har deres «ve og vel» som intensjon. Vi er opplært til å være forsiktig i kommunikasjon med kunden. «Vi skal ikke være personlig, og kunden skal være den som legger føring for tema å prate om», blir sagt i utdannelsen. Jeg er delvis enig med det utsagnet, men mener vi må våge å stille spørsmål som ikke har blitt spurt før, og være åpen og autentisk med kunden. Bare på den måten finner vi løsninger som ikke er tenkt på før.

Status er at vi har mer produkter og flere benytter seg av våre tjenester idag enn noengang. Også har vi aldri før hatt en mer ubalansert hud. Akne, eksem, rosacea..vi har sett de røde pilene peker oppover over flere år. Svaret i bransjen til nå har vært raskere og sterkere behandlinger. Og mer antibiotika.

Hvis vi fortsetter i samme spor og taktfast marsj, hvor ender vi da?

Jeg trenger ikke å vise til forskningsartikler for å få medhold i at det indre trenger å bli sett for at vi skal ha det bra. Og det bør ikke være noen overraskelse for en kunde at også de trenger jobbe med indre årsaker for en optimal hud. Når alt henger sammen, og huden er et av våre sterkeste og stumme kommunikasjonsverktøy, som skriker med lukket munn, er vi der for å være dens stemme.

Ine har, sammen med en kvinne som jobber med hormonvennlig ernæring og kvinnehelse satt sammen et kurs som retter seg mot ulike sider av det indre fokuset for utvendig resultat. Hvis du er interessert, forteller hun bakgrunnen og hva du kan forvente i DEEPER THAN SKIN DEEP i følgende:

Første stein for kurset DEEPER THAN SKIN DEEP ble lagt i 2009 da jeg selv fikk akne i kinn-, kjeve- og hakeparti. For meg kom det overraskende da jeg ikke hadde de store utfordringer med huden. Og det å kjenne på en hud som var vond morgen og kveld ble etter hvert normalt. Jeg prøvde ulike hudprogram og produkter. Til ingen nytte. Jeg vurderte antibiotika-kur. Unngikk det pga min egen nysgjerrighet. Og takket være det ble jeg dypere kjent med huden og meg selv.

Min far fikk påvist lungekreft i 2009. Uhelbredelig. Men hele familien var optimister. Og jeg trodde på et mirakel. Jeg ønsket ikke å «face» realiteten. 9 mnd gikk og pappa døde. Med han gikk også aknen min bort. Og jeg ble bevisst rotårsaken. Og fra her har det vært årevis med erfaringer, innsikter, kurser og utdannelser som har ført meg til lansering av DEEPER THAN SKIN DEEP.

Hadde jeg hatt en hudpleier, eller vært én selv, som kunne presentert sammenhengen mellom det indre og ytre, og stilt meg gode spørsmål som hadde trigget min nysgjerrighet på området, så kunne prosessen vært annerledes. Og jeg hadde nok for alltid vært lojal til den hudpleieren.

DEEPER THAN SKIN DEEP er til deg som:

• er interessert i indre prosesser for ytre resultat
  • vil rådgi kunden på flere områder enn produkter, søvn og stress
  • kan tenke seg å se sammenheng mellom ernæring, hormonell ubalanse og hud
  • ønsker å vite om triggere fra opplevde traumer som kan utløse eksem, rosacea, akne
  • ønsker å lære om emosjonelle rotårsaker til hudens symptomer
  • lære enkle måter å kommunisere dette med kundene dine

For mer om informasjon om dette kurset ta kontakt med oss i forbundet. post@hudpleieogspa.no