
«Ask an expert»
Marco fra WOWBROW
Når du starter en salong for første gang, hvor mye bør du budsjettere med markedsføring, og hva er den første markedsføringen du bør begynne med.?
Et vanskelig spørsmål med mange faktorer som spiller inn. Et stort konsern/kjede vil gjerne ha en strategisk markesplan for året med kvartalsbudsjett for markedsføringen. Når vi startet opp var det mye «hit and miss» med markedsføringen frem til vi hadde testet ut forskjellige strategier mens vi vokste som selskap men er god tommelfinger regel er ca 10-15% av omsetning hvis det er mulig. Nå er det jo en del ting som spiller inn her som hvor i landet du er, markedsfører du for deg selv og/eller salongen din eller mange salonger. Det kan hende at en facebook annonse eller bruk av midler i feil retning vil være helt feil for et selskap i som driver i Trondheim mot et selskap i Oslo. Men det beste tipset vi kan gi, noe som er essensielt om du bruker et byrå til å markedsføre, en influencer eller skal gjøre dette selv er å måle aktivitet.
Ny i bransjen? Start lett med markedsføring på sosiale medier og f.eks spør Norges hudpleie og spa forening om deres markedsføringspakker og partnere. Tenk mye og bruk tid på HVEM du retter deg mot og HVA du forsøker å oppnå for så å øke budsjett over tider du ser at markedsføringen har fungert.
Marco Bicanic
Brand Manager
WOWBROW™